söndag 4 mars 2012

Till min syster.

När jag har saker att göra så gör jag en massa saker. fast inte dom sakerna jag borde göra utan andra massa saker.


Jag är inte så himla duktig på att planera och organisera. Jag är inte så duktig på att ta tag i saker och att få saker gjort.

Att göra matlådor har ju aldrig varit  mig grej. Det spelar ingen roll hur mycket mat jag gör så äter jag ändå upp allt eller nästan allt så att det inte är lönt att frysa in.

Min syster däremot. Hon gör storkok och fryser in i lagom portionspåsar. (skriver hon i alla fall på sin blogg)

Så det här inlägget får väl bli till henne. Och till alla andra som kan organisera.
TRESTEGSRAKETEN.
Dag 1
Gör supermycket köttfärs.
4 gula lökar
5-6 vitlöksklyftor
1 knippe blekselleri
några morötter
1.2 kg nötfärs (Eller vegetariskt om man vill det)
4 lagerblad
1 Kanelstång
10-12 svartpepparkorn
2-3 dl rödvin
8dl buljong
2 burkar krossade tomater
50 g koncentrerad tomatpuré

Gör köttfärsen och servera med pasta. (obs! ät inte upp allt)

Dag 2
sätt ugnen på 225°
Blanda i majs i köttfärsröran krydda med chilipeppar och koriander
Gör pannkakor och rulla in köttfärsen i pannkakorna med fet riven ost. lägg i en form och stek i ugnen ca 15 min.

Dag3

Koka tre ägg. skala och klyfta. sätt ugnen på 200-225°
Blanda köttfärsen med oliver och bred ut i en ugnsfast form och lägg på äggklyftorna. Täck med potatismos Gratinera i ugn 20-25 minuter. Sallad till.

Tre rätter i en!
Ur: Vardagsmat för en liten kassa

1 kommentar:

  1. Gillar!!

    Herrejisses med så mkt kött blir det ju maud till en hel månad!!

    SvaraRadera