lördag 10 oktober 2009

Fundering.

Jag jobbar som målare. Kanske inte direkt ett höginkomstjobb men det är stabilt. Framtiden ser gynnsam ut. Folk kommer inte sluta behöva målare och marknaden svämmar inte precis över av arbetslösa målare. Jag tjänar, mellan pekfingret och tummen ca 160 000 om året grovt räknat. Jobbar jag extra och svart blir det några kronor mer. Framförallt är det en bransch det går bra för.


Musikbranschen går det däremot riktigt illa för. Den står på ruinens brant. Varenda skivbolag går förlust med flera miljarder om året. Detta på grund av illegal fildelning. Jag läste en siffra att skivbolagen förlorade 2,24 miljarder kronor om året på grund av piraterna. Dess utom kostar det 4 miljarder kronor att jaga piraterna alltså bara där har dom en förlust på 6,24 miljarder. det är mycket det. Jag hade inte haft råd. Stackars Skivindustrin. Så vad kan en fattig artist tänkas skrapa ihop på ett år?

Madonna 880 Miljoner
Céline Dion 800 Miljoner
Beyonce 696 Miljoner
Springsteen 560 Miljoner
Coldplay 480 Miljoner
AC/DC 480 Miljoner


Ja, det står "Miljoner" efter dom tre första siffrorna och plötsligt tycker jag inte så synd om dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar