tisdag 10 november 2009

klarhet

Mitt "korkade" inlägg, eller framför allt kommentarerna fick mig att tänka på en diskussion vi hade angående intelligens på jobbet. Vem som var smartast. vi hade en del olika förslag medan andra inte kom med på topp hundra (vi är 10 på firman).

Jag menade att det är svårt att mäta och att det är så mycket annat man måste väga in, samtidigt blev jag lite nyfiken. Hur många poäng skulle jag få? skulle det bli nödslakt?

Jag surrade in på MENSA´s hemsida och gjorde deras provtest. Jag kvalade inte in men är ändå tillfreds med svaret:



Det kan jag nog leva med. Dagen efter försökte jag förklara hur testet fungerade för en av dom största intelligensprofeterna. Jag ritade upp och förklarade att man fick åtta olika symboler och sen skulle man "gissa" den nionde utifrån fem alternativ.



Tre gånger försökte jag förklara men personen i fråga förstod helt enkelt inte...

1 kommentar:

  1. Hehe, jag fick typ 135 eller något i den stilen när jag gjorde testet. Stod att jag var välkommen att höra av mig för att göra testet live hos dem! :D

    SvaraRadera