lördag 25 september 2010

Cykla vs. köra bil?

I kväll klockan 18 skall jag fotografera en jazzföreställning. Det är en mil från där jag bor. När jag packat ihop allt som jag skulle ha med mig, jag hade lite saker som jag skulle lämna till mina föräldrar när jag ändå var på det hållet, då kom jag på att bilen är på verkstad. Hoppsan.

Då finns det lite olika alternativ. Antingen cyklar jag eller så ringer jag runt tills jag får tag på någon med bil som kan tänkas köra. En mil är inte så himla långt faktiskt. Det finns cykelväg och det blåser inte orkan. Det blev cykel.

Det tog strax under en timme och då tog jag det lugnt. Jag är inte speciellt vältränad och har en gammal militärcykel med dåligt pumpade däck.

Men om nu bilen hade varit hemma då? Ja, då hade jag ju förstås tagit den. Då hade det gått mycket snabbare. Ja, men vad finns det mer för argument för bil?

Cykla är bra för hälsan, det är det inte at göra bil. Jag hinner se en massa och dess utom känna lukter! Men packningen då?

Handen på hjärtat, tänk efter nu noga alla gånger man skall ta sig inom en mils avstånd, hur många av dom gångerna har man så mycket packning med sig satt man inte kan ta cykeln?

Jag hade med mig:
15 st CDskivor
1 st bok
1 st systemkamera
1 st extra objektiv
1 st extra batteri
1 st stativ
1 st filmkamera
+ diverse tilbehör som minneskort, sladdar linsfilter mobiltelefon, extratröja och 100 sidor A4 papper.

Det var absolut inga problem. Dessutom noterade jag att 90% i alla bilarna som körde förbi satt det bara en enda person!

Vad har du för ursäkt för att inte cykla istället för att ta bil? :-)

2 kommentarer:

  1. Den enda jag kommer på är om man inte äger en cykel ..... fast jag äger en och du har helt rätt, ska skärpa mig *L* Kram / B

    SvaraRadera
  2. :-) tyvärr är jag själv alldeles för dålig :-O det är sållet att ta bilden fast man inte behöver.

    SvaraRadera