söndag 28 november 2010

Moral.

I dag var jag och handlade. När jag lastat upp mina varor på bandet och skulle ställa korgen där korgarna står så upptäckte jag att en herre stod och lutade sig mot korghögen samtidigt som han var vänd med ryggen mot mig. Nu var frågan skulle jag:

1. Pressa ner korgen i alla fall
X. Slå korgen i huvudet på honom och säga till honom, att om han hade så dålig balans så att han inte kunde stå utan hjälpmedel skulle han kanske skaffa sig en rullstol. Dessutom så var kön åt andra hållet så han skulle kanske skaffa sig en assistent när han ändå var på gång.
2. Säga till honom lite försynt.

Jag valde det sista och fick en mördande blick tillbaka. Jag är glad att jag inte valde något av dom andra alternativen.

Sen när jag betalat så upptäckte jag att någon glömt sina växelpengar i myntskålen. Här gick funderingarna så här istället

1. Fråga tanten innan om det var hennes (Förmodligen hade hon sagt ja även om det inte var hennes.)
X. Säga till kassörskan.


Jag valde alternativ två. Det var inte för ens jag kom hem och hade packat upp mina varor som det slog mig att det faktiskt fanns en mindre moraliskt alternativ. Det är sant. Jag tänkte inte ett ögonblick i dom banorna.

Hur hade du gjort?

Ärligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar