torsdag 23 juli 2009

lätt match... trodde jag.

Jag har punktering på bakhjulet. På båda mina cyklar. efter att ha cyklat, pumpat, cyklat, pumpat i en vecka gjorde jag slag i saken och bestämde mig för att laga slangen. Lätt match. trodde jag.

Först insåg jag hur begåvat det var att ha verktygen uppe i lägenheten och cykeln, tre våningar längre ner. det blir en jäkla passa springandes, sen upptäckte jag att jag inte hade alla verktyg som behövdes.
Efter lite mixtrande fick jag ändå av hjulet och kilade upp i lägenheten. Jag har lagat en massa cykelslangar i mina dar. när man väl har fått ut slangen så är det bara till att pumpa upp slangen för att hitta hålet... cykelpump behöver jag till det och var är den? Jo, i källaren. Ner igen. upp. pumpa, pumpa, pumpa. sådär jag ner med den i vatten. Hålet hittat.
I det här reperationskitet följer det med en liten krita som man skall märka hålet med. Den fungerade inte. Varken på blöt eller torr slang. Tog tre försök att ge upp.
Nu var det bara att göra rent, sandpappra lite och sen på med vulkmassan. Den där lilla tuben med rött lock. Locket har en liten pigg som man skall sticka hål på tuben med. Man får ta i ganska så mycket. Oj, vad man får ta i. Man får ta i så mycket så att piggen går av. Men det gör inget. jag tar en kniv och sticker hål. fast spetsen på kniven gick av så då får man skära, eller tälja eller hugga. använda spik, stämjärn, nålar och skruvmejslar går precis lika bra.

Det gick bra att öppna tuben i bottnen i stället och få klet precis över allt. Nu skall man hitta det där hålet igen kladda ner det och sen på med en lapp. På lappen sitter en liten skyddsfilm som man lättast avlägsnar med atombomb.

Jag känner nog för att gå till jobbet i morgon.

1 kommentar: