lördag 3 juli 2010

Husmor.

Så och plantera blommor är himla kul, det skall gärna vara lite exotiska och udda, gärna något som bär frukt eller bär. Laga mat och baka är också kul, fast inte till sig själv, inte bara. Jag tycker om att stå i köket själv men sen när maten är klar, Det blir lite rumphugget. Städa går också an, det stora problemet där är att sakerna inte vet var dom skall vara.
Jag tar och städar, plockar undan allt och sorterar bara för att upptäcka att saker och ting är utspridda igen efter ett par dagar, Det kan ju inte bara jag så stökar till det.

Tvättning där emot (nu snackar jag inte om mig själv för det sköter jag) tvättning är så hopplöst tråkigt. Det går så ofantligt mycket tid till det.

Först så skall det planeras och sen så skall tvättstugan bokas sen blir det att sätta påminnelse på mobilen. När dagen kommer så skall jag komma ner dit i tid, sortera vitt och färg, kolla så att det inte ligger saker i fickorna(Lypsyl lämnar väldigt märkliga fläckar på kläderna om du tvättar med ett sånt i fickan) Därefter så skall medlets doseras i maskinen.

Och det är ungefär där mina ambitioner tar slut. Jag borde föresten ha kollat tvättråden på kläderna innan och även sorterat därefter. Nu blir det en höft med tvättmedel och sen dra igång maskinerna.

Jobbigt men detta är ändå det lätta. 40 minuter senare kommer det verkliga arbetet. För nu kommer tvätten ut och nu har jag flera valmöjligheter.

1. bära upp den till lägenheten och hänga den på dörrar och stolar (inte till att rekommendera)

2. köra den i centrifugen, då är den nästan torr sen men tar alldeles för mycket tid och kräver för mycket aktivt medverkande från mig.

3.torktumlare är bra. den sköter sig själv och kläderna är blir torra. fast den sliter ju ganska bra på kläderna.

4. torkrummet. Jag vet inte varför det heter så för torr blir tvätten inte i alla fall.

5. torkskåpet, lite bättre än torkrummet men återigen så kräver det förryckte av mig

och slutligen stryka och mangla vad är det? när skall man hinna med det på tvätttiden? Det tar ju hundra år!

Så kort och gott singeltjej. Jag sköter matlagning, städning och växterna bara vi delar på tvätten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar