fredag 13 april 2012

Varm

Jag tillbringade ju påsken i ett hus i skogen. Huset värms upp av en kamin. Så precis när man kommer dit så kan det vara ganska så kallt. Samtidigt är det svårt att få en bra temperatur där. Särskilt på ovanvåningen där man sover.
På kvällen när man går och lägger sig möts man av värmen från en hel dags eldande och på morgonen så välkomnas man av isande kyla.
Första natten nu i påsk var det någon (jag nämner inga namn men det var inte jag) som försökte lösa problemet med kalla morgnar genom att trycka in så mycket vet det bara fick plats i kaminen i hopp om att det skulle hålla sig hela natten. 
Utomhus var det kanske 3-4 grader. I husets direkta närhet var det 34 grader och i rummen som vi försökte sova i var det strax över 43 grader. Hett i sovrummet med andra ord.

Senare under veckan var vi fler folk i huset så att en av oss (jag nämner inga namn men det var inte jag) fick sova där nere. Kanon. någon som håller glöden vid liv hela natten.
Någon timme senare vaknar jag av att kroppen torrkokar. Jag kände mig lika fräsch som Ötzi. När jag klev ner möttes jag av denna synen:
Personen som sov där nere eldade på som om han var maskinist på Titanic. Trött och uttorkad svor jag lite och la mig på kökssoffan där det var det i alla fall svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar