fredag 27 maj 2011

ärliga jag

I dag var jag nere på bokhandeln för att köpa en bok (obviously). med mig hade jag ett presentkort på 400 kr. Boken jag hittade kostade 398kr. Tjejen som stod där var både nyvaken och ny i branschen. Eftersom hon inte visste hur presentkort fungerade hämtade hon en veteran i butiken. På bästa pedagogiska vis började hon att förklara lugnt och sansat hur det hela fungerade. Hon var så upp i sin undervisning så att hon inte noterade att det faktiskt var draget 198 kr från presentkortet vid ett tidigare tillfälle.
Så klart sa jag till och betalade mellanskillnaden.

Sen var det dags för den stackars praktikanten att slå in paketen. Hur skall man göra som kund när expediten uppenbarligen aldrig har slagit in ett paket tidigare? Skall man hjälpa dil fysiskt eller verbalt eller skall man titta åt ett annat håll och låta dom hållas?

Nåja, det löste sig till slut och jag kom hem lite fattigare men precis lika ärlig som innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar