fredag 15 juli 2011

Återköp?

Faust. Faust var en snubbe som utan att veta bättre sålde sin själ till djävulen. Man kan ju tycka att det var en aningens oförsiktigt. Inte hade väl du gjort något så klumpigt? Eller?
Jag skall minsann tala om att det är lättare än vad man kan tro.

Faust låter nästa som fast.

När jag jobbade som målare fick jag lära mig en sak. Att jag inte var vatten värd. det spelade ingen roll hur mycket man slet eller ställde upp för kom det någon som kunde göra jobbet billigare så så kastades man bort snabbare än ett par skitiga kalsonger. Klart att jag blev lite förvirrad och förkrossad. Jag försöker ju alltid göra mitt bästa. Det var många i min omgivning som sa att jag skulle gå med i facket. Måleriförbundet skulle minsann hjälpa mig (Efter att jag skrivit på ett kontrakt och så länge jag betalade en fet summa i månaden)
Vad gör man i ett sådant läge? Jag skrev på kontraktet. En tid senare fick jag tillbaka jobbet. Självklart har jag inga bevis på att det har med facket att göra. Jag antar bara.

Ett år senare så var det dags igen för "kalsongbyte" den här gången visste jag ju vad jag skulle göra. Jag ringde till facket och beklagade mig. Dom skulle återkomma och plötsligt stod jag där utan jobb. inte ett jobb från herrarna som tidigare så flitigt hytt mot näven.

Utan jobb blir det ganska så svårt att betala den höga avgiften (Jag undrar vad den går till?(hålla värmen kanske...))
Men några få undantag har jag inte hållit i en pensel sen januari så jag tänke att det kanske kunde vara läge att lämna förbundet (med djävulen). Något som tydligen inte var så lätt. För det första så kunde man inte göra det i telefon. Någon annan kunde ju göra det i mitt namn. Har svårt att tänka mig att någon skulle gå ur facket i mitt namn. Vem skulle vilja spara pengar åt mig? Nåja, dom skickade hem ett papper som jag skulle fylla i. Som om inte någon annan skulle klara av att fylla i det...
Som om det inte var besvärligt nog så tar det ett HALVÅR innan man blir utsläppt.
okay. Lite matematik på det. Avgiften är på ca 500:- i månaden på ett halvår går det 6 månader vilket skulle innebära att jag i princip kastar bort 3000:-

3000:- är väl inget för en arbetslös?

Så vad har jag lärt mig? Jo, hur man än vänder och vrider på det hela blir man lurad och blåst. Precis som Faust

2 kommentarer:

  1. Haha, känner igen mig där. Skulle själv gå ur måleriförbundet, och oj vilket företag det blev med papper hit och dit. I helvete att jag betalade de där tre månadernas avgift som jag egentligen skulle bli tvungen till :)

    SvaraRadera
  2. Det känns ju inte som om det gynnar någon heller. jag tror varken du eller jag kommer rekommendera någon att gå med där. sen får jag kanske skylla mig själv att jag fortfarande inte skickat in pappret :-/

    SvaraRadera