tisdag 26 juli 2011

Mitt spännande jobb

För den oinvigde så kan mitt jobb te sig föga spännande. Tre dramateserade guidningar om dagen och kaffestuga däer i mellan.

Som i dag till exempel. Tassade till jobbet i duggregn. Efter att jag larmat av och låst upp gick jag och plockade blåbär till en kollega. Sen när dom andra kom plockade vi fram kakor och såklart hittade vi ju en massa dåliga kakor som vi inte kunde sälja. Vi tog ett moget beslut och bestämde oss för att vi kunde offra oss och äta upp dom.

Sen var det dags för dagens första guidning. Vädret skvalrade kanske om att vi inte skulle bli nersprungna. Och mycket riktigt så kom det bara två personer. Ett äldre par där herren hade lite svårt att dölja att han var skruttig. Jag tog emot dom när vi började guidningen. Redan i hallen var mannen tvungen att sätta sig ner för att han blev yr. Huset består av 15 rum så jag förberedde mig på det värsta.

Nedervåningen gick ju ganska bra men sen när vi skulle upp för trappan kom han bara halvägs sen var han tvungen att sätta sig ner. Är man i den åldern så är kanske inte en trappa det bästa stället att sätta sig på. Frun frågade hur det var med honom och han hävdade att allt bara var bra. Efter ca en tio minuters vilande i trappen trodde han att han var redo att gå vidare. Tre trappsteg upp svimmade ha.

Tur i oturen var att det var en liten och nätt gubbe så det var inga större problem för mig att hålla honom. Jag halvt om halvt bar upp honom den sista biten och satte honom på en stol. efter ytterligare en tids väntan gjorde vi ett nytt försök. pauserna blev längre och guidningen bliv mindre och jag hann fundera mer en än gång på vad jag skulle göra om han skulle dö.

En vanlig guidad tur tar ca 45 minuter. Efter en timme och en kvart bestämde jag att det fick räcka med äventyr och avrundade guidningen. När jag suttit och fikat med paret i en halvtimme och herren fått tillbaka lite färg så kände jag att jag med gott samvete kunde lämna dom åt sitt öde.

Nu var det här ju guidning nummer ett på dagen. Jag behöver kanske inte skriva att guidning nummer två och tre också var väldigt intressanta och spännande.

2 kommentarer:

  1. hhahaa att du ens fortsatte när han hade svimmat!
    shit asså tänk om han hade dött!

    SvaraRadera
  2. Ja, livet r fullt av svåra beslut och tantens hans, hon såg helt oberörd ut. kunde kanske rent av kvittat för henne bara hon fick se huset ;-)

    SvaraRadera