söndag 5 april 2009

Mistu och Midawa´s äventyr

Sjön låg spegelblank som ett nypolerat silverfat. Träden trängdes längs stranden och speglade sig i vattenytan. På den nordvästra stranden låg en stor flat sten och svalkade sig i vattenbrynet. himlen var klarblå med endast ett vilsekommet moln som bröt av. Ett sträck med tranor flög sakta förbi och kastade sina reflektioner i vattnet. det var högsommar och Mistu och Midawa hade smitit iväg från dom andra i byn och låg nu på stenen och lyssnade på insekternas surr.

Mistu var ett par år äldre än Midawa men dom var ändå bästa vänner. Det pratades i byn om att dom var ett par men det var minsann inget sånt. Visst såg Midawa bra ut, det gjorde hon verkligen. När dom hade varit små så hade dom jagat Ponsisar ihop. då hade dom sett ut som två småpojkar som inte kunde lämna dom stackars Ponsisarna ifred. men nu var dom äldre och hon hade fått sina kvinnliga former. Mistu sneglade lite försiktigt åt Midawas håll. Hon låg på rygg och blundade. bredvid henne låg hennes spjut. Hon var minsann inte som dom andra kvinnorna i byn, men något par var dom inte. bara bästa vänner.

Midawa satte sig upp och tittade på Mistu som fortfarande låg ner.
- Vi måste snart bege oss hemåt. innan det blir för sent.

Mistu satte sig upp och såg ut över sjön. En dopping gjorde sig redo för att lyfta.
- Har vi legat här så länge? Vi kan ju inte komma tillbaka till byn utan att ha något byte.

Midawa följde doppingen med blicken.
- vi skulle kunna plocka lite Bulain. Jag vet ett ställe där det växer en hel del. Vi skulle kunna...

Plötsligt avbröt Mistu henne. Han förde ett finger upp mot munnen och pekade ut mot vattenytan. Utan att säga ett enda ord så stod dom båda och stirrade som förstenade ner i vattnet.

-Mistu, vad var det?
-Jag vet inte, jag är inte säker men något var det, något stort.
-Jag såg inget.

En konstig känsla flög igenom dom båda men vattenytan var återigen spegelblank.
Dom försökte skaka av sig den obehagliga känslan och plockade upp sina spjut. dom skulle precis gå därifrån när det plaskade till i vattnet...

8 kommentarer:

  1. haha, tacka blogger för namnen :D /martin

    SvaraRadera
  2. shit. får jag Ipred efter mig nu?!?!

    SvaraRadera
  3. fortsättning kommer nästa söndag...

    SvaraRadera
  4. Nice! Är det du som skriver eller det finns en sån berättelse? Ser fram emot nästa söndag, nu behöver man inte ränna in här varje dag ju ;-)!

    Tack Johannes

    Maneg B ^^

    SvaraRadera
  5. hahaha, du får gärna komma hit i allafall. berättelsen finns inte. jag hittar på den samtidigt som jag skriver så jag vet inte själv vad som skall hända.

    SvaraRadera
  6. hoppas du känner igen namnen

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen dom, det var en synnerligen trevlig idé du fått, du är riktigt kreativ! Nu ser jag fram emot nästa söndag och kommer att bänka mig här med popcorn och fanta! Tror jag kollar in på onsdag också, då går veckan fortare ;-)!

    Mange B

    SvaraRadera
  8. hahaha, det är för såna som dig som jag skriver:-D oerhört kul. Jag tackar och bugar ödmjukast

    SvaraRadera