söndag 5 april 2009

språkvård

På mitt jobb har vi en person som tycker om att slänga sig med coola ord. Innan jag fortsätter så skall jag bara understryka att jag absolut inte är någon språkexpert. Oftast handlar det om rent slarv och dålig språkvård. Men jag förstår innebörden av orden jag använder.

Ett ord som många använder är: ijenkligen. Varför är det så många som säger "ijenkligen"? jag kan inte förstå det och jag får för mig att det bara är jag som reagerar på detta. Eng gång för alla. En så länge heter det egentligen och skall uttalas så. Sen skall man inte vara främmande för språkutveckling. Ord och språk förändras och det skall man vara medveten om och inte försöka hindra. Men, försök att göra det på ett snyggt sätt!

Nu vad det egentligen inte detta det skull handla om utan orden vice versa. För på jobbet har vi en som har snappat upp detta och använder det. alldeles, fullkomligt fel! För att ge några exempel:

N: ...då kommer jag över och kollar på det och vice versa...

N: ...skall vi äta frukost lite tidigare och vice versa...

N: då tar vi bort allt här och vice versa...

Men snälla nån! vad är det han har sagt? Jag skriver exemplen igen och byter ut vice versa som betyder omvänt, tvärtom, motsatt mot satsen som orden ersatt.

N: ...då kommer jag över och kollar på det och inte kommer över och kollar på det...

N: ...skall vi äta frukost lite tidigare och äta frukost lite senare...

N: ...då tar vi bort allt här och låter det vara kvar.

Till saken hör att jag har påpekad detta lite fint utan att få någon som helst respons från personen i fråga. Så jag slutade att reagera och han fortsatte att göra bort sig inför kunder.


Så vet vi, kära läsare något ord eller fras i det svenska språket som blivit misshandlat på samma vis?
skriv i kommentarerna nedan.

6 kommentarer:

  1. Språkpolis, Språkpolis, Språkpolis.
    Na na na na naa

    SvaraRadera
  2. här fick du ett längre inlägg och vad får jag för det?

    SvaraRadera
  3. Du får en tredje kommentar från din andra läsare! Nu funderar jag skall du tro, använde jag vice versa fel i mitt inlägg??? Vad har jag gjorrrrrt... Jo du, det finns många ord som misshandlas ofta och mycket, skall vi vafra djupa så är "älskar" ett av dom. Men det finns roligare ord, skall fundera!

    Mange B

    SvaraRadera
  4. nej, absolut inget fel i ditt inlägg. däremot noterade jag att jag inte reflekterade över rubriken. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. De som behåller sitt förskolespråk och kallar det för språkutveckling får ursäkta. Andra exempel: orden(g)klit, än(g)kligen. (ordentligt och äntligen). /Penny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! hur har du hittat ända till 2009! vill du låna en ficklampa så att du hittar ut? ;-) Kul att dom gamla bokstäverna här nere används.

      Haha, ordengklit, ängkligen är ju bara för sköna. Eller som jag börjar bli lite osäker på. Heter det Pellagog? Alla tycks ju säga det.

      Radera